TEKAN INI!!

Saturday 4 May 2013

Peringatan Tragedi Tsunami Di Aceh 26 Disember 2004

Tsunami berasal daripada perkataan Jepun. “Tsu” bermaksud pelabuhan manakala “Nami” pula membawa maksud gelombang. Jika digabung kedua-dua ayat tersebut akan menjadi “Gelombang Pelabuhan” atau lebih dikenali sebagai TSUNAMI. Tsunami diambil daripada perkataan Jepun kerana kali pertama berlaku fenomena ini adalah terjadi di Jepun.


Tsunami merupakan ombak besar yang disebabkan oleh kejadian gempa bumi yang terjadi di dasar laut. Tanah runtuh, ledakan gunung berapi, letupan dan juga hentaman bahan kosmik seperti meteorit juga boleh menghasilkan tsunami. Ombak ini bergerak dengan laju beberapa ratus kilometer sejam dan dalam perjalanannya akan menaikkan dan menurunkan paras air laut.

Hari ini ,26 december 2012 ,genap 8 tahun tragedi tsunami berlaku di Acheh, Indonesia . Antara yang terkena tempiasnya di beberapa buah negara lain termasuk Malaysia . Tsunami telah meninggalkan ‘parut’ kekal kepada mereka yg masih hidup sehingga hari ini.

Yakinlah, sesuatu yang Allah uji itu ,ada hikmahnya. Di Dalam kitab suci Al-Quran juga ada disebut, Allah akan memberikan suatu bencana pada sesuatu kaum di suatu tempat itu dan kemudiannya akan digantikan dengan sesuatu yang lebih baik. Marilah kita sedekahkan Al-Fatihah kepada mereka yang terkorban dalam tragedi ini. Moga roh mereka di sayangi, diredhai dan dirahmati oleh Allah. Amin.

Gambar Peristiwa Tsunami:
548011_454526757940310_1447083756_n

 
  tsunami 1 

 tsunami 2 

 tsunami 3 

 tsunami 4 

 tsunami 5 

 tsunami 6 

tsunami 7

No comments:

Post a Comment

oH beloG

Salam.my

GIla Ping

Cari Member.com

www.tinjau.net

auto ping

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

Total ping

My Ping in TotalPing.com