TEKAN INI!!

Friday 12 April 2013

Perkhemahan yang sangat mengerikan

Pergi berkhemah boleh bermaksud satu perkara iaitu percutian yang menyenangkan atau santai di luar bandar. Namun ada seseorang yang nampaknya mempunyai idea untuk menginap di antara tebing tinggi. Cara untuk mendapatkan tidur malam yang baik di tempat tinggi ini sering disebut ‘high mountain extreme camping’. Pecinta adrenalin di seluruh dunia mendapatkan pengalaman ini lebih banyak ke hobi.

 
Pemanjat memulakan pengalaman menginap di tebing tinggi sejak tahun 50-an. Pada awalnya mereka sedang mencari “rak” Gunung yang selesa untuk menggantikan tempat tidur, dan sekarang mereka menggunakan sistem khemah menggantung disebut portaledges. Khemah ini direka khusus untuk pemanjat tebing yang harus menghabiskan beberapa hari dan malam pada pendakian tebing tinggi.
 

khemah

Portaledge adalah khemah sistem gantung yang direka untuk pemanjat tebing, yang menghabiskan beberapa hari dan malam pada pendakian tebing tinggi dan besar. Sebuah portaledge dirakit dengan platform tertutup kain dikelilingi oleh bingkai logam yang menggantung dari satu titik dan mempunyai tali suspensi adjustable. Kain persekitaran disebut stormfly, tahan air, sangat stabil dan kuat untuk memberikan pendaki keselamatan 
 dan peluang untuk meregangkan otot-otot mereka dari sesi melelahkan mendaki.

 
 
Khemah ini seperti pembinaan untuk berbaring, dan sementara menggantung pada apa pun yang boleh dilekatkan, biasanya beratus-ratus meter di atas tanah. Beberapa orang mengagumi keberanian mereka yang pergi untuk itu, bagi sebahagian yang lain merasa pusing, walaupun hanya melihat gambar-gambarnya.
 
 
 
 
Meskipun panjat tebing seperti ini nampaknya berbahaya, namun puluhan perjalanan serupa berlaku di lokasi terpencil setiap tahun. Bergantung pada musim itu boleh dilakukan di mana. Ada puluhan perjalanan pendakian besar di daerah-daerah terpencil yang lain, seperti Himalaya, Antartika dan Afrika. Salah satu tempat yang paling popular di dunia untuk berkhemah ekstrim adalah Taman Nasional Yosemite di California.
Waldseilgarten, sebuah resort di Jerman Bavaria menawarkan pelbagai laman camp yang tidak biasa, yang berada dalam kedudukan di antara tebing tinggi hingga 2000m. Jika tebing gunung cukup tinggi, seseorang boleh mengalami beberapa sensasi tidur di atas tanah.
 
 
Bagi banyak orang, perjalanan berkhemah sudah cukup untuk membuat mereka berpeluh walaupun sebelum mereka memasang tiang khemah. Tapi untuk para peneroka yang berani, tebing scaling dan khemah pada ketinggian adalah sesuatu yang sudah biasa.
 
 
 
 
 
 
 
 

No comments:

Post a Comment

oH beloG

Salam.my

GIla Ping

Cari Member.com

www.tinjau.net

auto ping

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

Total ping

My Ping in TotalPing.com