TEKAN INI!!

Sunday 7 April 2013

Cool! Restoran Robot di Harbin

 
Terdapat keseluruhan 20 robot yang bertugas memasak, menghidangkan makanan, menyambut tetamu, dan menghiburkan pengunjung. Restoran ini dibuka pada bulan Jun 2012 dan semenjak itu restoran tersebut menjadi bualan ramai pihak.


Ketika pengunjung memasuki restoran, mereka akan disambut oleh robot penyambut tetamu sambil berkata “Halo warga planet Bumi, Selamat datang ke Restoran Robot”.

Pengunjung kemudian memesan makanan, namun ketika ini masih dibantu oleh pelayan manusia. Setelah makanan dimasak oleh tukang masak robot, makanan kemudian disajikan kepada pengunjung oleh robot penyaji makanan, setelah itu terdapat robot yang bertugas menghibur pengunjung dengan menyanyi.
Robot-robot ini mampu bekerja selama lima jam setelah diisi bateri selama dua jam. Harga robot ini menjangkau sehingga RM 120, 000 untuk sebuah robot. Pemilik restoran ini sendiri telah melaburkan sekitar RM 7 juta untuk kelangsungan restoran ini.







 


Mungkinkah suatu hari nanti di masa depan akan ada robot yang lebih baik yang benar-benar  dapat menggantikan manusia bekerja di restoran?

No comments:

Post a Comment

oH beloG

Salam.my

GIla Ping

Cari Member.com

www.tinjau.net

auto ping

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

Total ping

My Ping in TotalPing.com